BLOG

Wiosenny serwis klimatyzacji – przygotuj się do lata

Dziś system klimatyzacji w samochodzie nie jest już luksusem, a dla wielu kierowców wręcz obowiązkowym wyposażeniem każdego pojazdu. Dzięki klimatyzacji można komfortowo podróżować nawet w bardzo gorące dni. Należy jednak pamiętać o tym, że sprawny system chłodzenia będzie tylko wtedy, gdy zostanie odpowiednio zadbany. Ciepłe dni już niebawem, kierowcy po okresie zimowym powrócą do użytkowania klimatyzacji. Jak zadbać o układ jeszcze zanim rozpocznie się lato?

O czym należy pamiętać, przygotowując klimatyzację do sezonu?

Układ klimatyzacji, podobnie jak każdy inny działający w pojeździe wymaga regularnych kontroli i serwisowania. Przynajmniej raz do roku należy uzupełnić czynnik chłodzący, sprawdzić szczelność przewodów czy wymienić filtr kabinowy. Oczywiście jeżeli z układem dzieje się coś niepokojącego, serwisowanie należy wykonywać odpowiednio częściej. Niezależnie od tego, czy klimatyzacja była sporadycznie używana w okresie zimowym, czy też nie. Wiosną, zanim rozpocznie się jej intensywne eksploatowanie, należy poddać układ także osuszaniu i odgrzybianiu.

Przegląd klimatyzacji można wykonać samodzielnie – tu jednak potrzebna jest spora wiedza, dlatego w większości przypadków najlepszym rozwiązaniem będzie zlecenie kontroli układu specjalistom.

Przegląd klimatyzacji krok po kroku

Jak sprawdzić, czy klimatyzacja działa? Najprostszym i najszybszym sposobem jest jej uruchomienie. Należy włączyć nawiew, ustawiając go na najniższą temperaturę i pozostawić auto na biegu jałowym. Po kilku minutach należy sprawdzić, jaka temperatura panuje wewnątrz kabiny. Jeżeli różnica pomiędzy temperaturą otoczenia a tą panującą w aucie wynosi od 10 do 15°C, oznacza to, że układ działa prawidłowo. Jeżeli różnica jest mniejsza, należy wyczyścić klimatyzację, a jeżeli to nic nie da, konieczna będzie wizyta w serwisie.

Jeżeli sprawdzona zostanie prawidłowość działania układu klimatyzacji czas na uzupełnienie czynnika chłodzącego – warto pamiętać o tym, że układ bez odpowiedniej ilości płynu nie będzie działała prawidłowo. Jeżeli kierowca zauważy, że ilość czynnika gwałtownie się zmniejsza to znak, że dodatkowo konieczne staje się sprawdzenie szczególności przewodów. Efektem nieszczelności jest nie tylko gwałtowny ubytkiem płynu chłodzącego, ale również oleju smarującego sprężarkę. To doprowadza nie tylko do osłabionego działania klimatyzacji, ale również zatarcia kompresora lub zniszczenia osuszacza – obie usterki są naprawdę kosztowne w naprawie.

Przygotowanie klimatyzacji do lata wymaga również wymiany filtra kabinowego – ten trzeba zmieniać raz do roku lub po przejechaniu 15 000 – 20 000 km. To jednak teoria, ponieważ poruszając się autem po mocno zanieczyszczonym środowisku, filtr należy wymieniać znacznie częściej.

Kolejnym ważnym etapem w przygotowaniu klimatyzacji do sezonu letniego jest osuszanie i odgrzybianie układu. W jego wnętrzu panują wręcz idealne warunki do namnażania się bakterii, grzybów czy pleśni, które są bardzo szkodliwe dla zdrowia.

Klimatyzacja powinna być dezynfekowana przynajmniej raz do roku – najlepiej wiosną, choć wielu kierowców robi to w okresie jesienno-zimowym.